4. 8. 2021

Uživatelé iPhonů platí mobilem častěji než lidé s Androidem, říkají naše statistiky

I když iPhony tvoří necelou třetinu mobilů na českém trhu, v digitalizaci platebních karet jsou jejich majitelé výrazně aktivnější než majitelé telefonů s Androidem. Naše statistiky ukazují, že uživatelé iPhonů rychleji přijímají nové služby a poté je častěji využívají.

Do jedné ze služeb Apple Pay, Google Pay nebo Garmin Pay, které umožňujeme držitelům našich platební karet využívat, si svoji kartu digitalizoval každý čtvrtý uživatel. Při srovnání jednotlivých platforem je ale patrný rozdíl: na telefon s Androidem si svoji kartu digitalizuje zhruba každý pátý uživatel, zatímco u Apple jde o každého druhého.

Majitelé zařízení s jablkem ve znaku jsou aktivnější i v dalších srovnatelných ukazatelích. Mají mírně vyšší průměrný počet transakcí za měsíc (Apple 2,03, Android 2,01, Garmin Pay 1,8), výraznější rozdíl je v celkové měsíční útratě (Apple 1200 korun, Android 1081 a Garmin 1019).

Zajímavý je také pohled na způsoby využívání digitalizované karty. Podle údajů za posledních šest měsíců jednoznačně převažují platby na terminálu u obchodníků a zhruba 2 % transakcí tvoří bezkontaktní výběry z bankomatu. Velký rozdíl mezi platformami je v oblasti online plateb: zatímco u Google Pay tvoří tyto platby necelá 3 % z celkového počtu transakcí, u Apple Pay jde o téměř 11 %. Zdeněk Grossmann, ředitel digitálního bankovnictví, rozvoje a inovací Banky CREDITAS má k těmto údajům vysvětlení: „Jde hlavně o větší propojení aplikací v iStore přímo s formou platby, což u Androidu tak časté není. Apple je zkrátka poměrně uzavřený a hodně propojený ekosystém, který je velmi komfortní, aby v něm uživatele udržel co nejvíc.“

A jak vypadají data při srovnání podle věku a pohlaví? Téměř ve všech věkových skupinách a na všech platformách platí, že digitalizované karty častěji využívají muži než ženy, a to v poměru 2:1 až 3:1. Jedinou výjimkou jsou mladí lidé do 18 let s iPhonem, kde počet dívek převažuje nad chlapci. Největší podíl mezi uživateli tvoří lidé ve věku nad 40 let a lidé v rozmezí 30–40 let. „Rozhodně se ukazuje, že lidé středního věku nemají s novými technologiemi problém. A co vidíme v praxi, i senioři si tyto služby velmi často rychle oblíbí,“ dodává Zdeněk Grossmann.

Jednoduché a rychlé placení mobilem nebo hodinkami jsme našim klientům poprvé zpřístupnili v květnu 2019 v podobě služby Google Pay. Krátce poté do naší nabídky přibyla Garmin Pay pro chytré hodinky a v únoru 2020 spektrum našich mobilních platebních služeb doplnila Apple Pay.