21. 12. 2022

Češi nakupují v cizině několikanásobně více než vloni

Zájem našich klientů o nákupy v zahraničí meziročně výrazně vzrostl. V období červenec–listopad 2022 jsme zaznamenali trojnásobný počet a čtyřnásobný objem transakcí realizovaných našimi platebními kartami v cizině.

Na rychlém růstu zahraničních plateb kartou na terminálech u obchodníků a výběrů z bankomatů se podílejí především tři sousední země – Německo, Rakousko a Polsko. „Jistá část nárůstu jde jistě na vrub snadnějšímu cestování bez covidových omezení, důvodem je ale i výrazný cenový rozdíl u spotřebního zboží. Nákupy za hranicemi se Čechům zkrátka vyplatí,“ říká členka představenstva Banky CREDITAS Ivana Pícková.

Nakupujícími oblíbené Polsko má od února 2022 sníženou či nulovou daň z přidané hodnoty na vybrané zboží, například základní potraviny či pohonné hmoty. I díky posílení koruny vůči zlotému jsou pro české nakupující polské ceny výrazně příznivější než doma. V Německu, zejména v saské části přiléhající k severu Čech, je nyní cenová úroveň zboží vyšší než v ČR, obecně je ale německé zboží často vnímáno jako kvalitnější.

Zajímavým údajem je také rostoucí trend používání platebních karet digitalizovaných v chytrých telefonech. Setrvale roste i míra využívání bezkontaktních plateb. Klesají naopak výběry z bankomatů v cizině – ještě před rokem tvořily čtvrtinu objemu transakcí našich klientů v zahraničí, letos už pouze desetinu.

Za výběry našimi platebními kartami nejen v sousedních zemích, ale kdekoli na světě neúčtujeme žádné poplatky. Platební kartu u nás získáte zdarma k běžnému účtu, pokud máte příjem v eurech a nakupujete či vybíráte hotovost v cizině, doporučujeme vám využít bezplatný eurový účet. Při transakci v cizí měně provedené eurovou kartou totiž ušetříte za konverzi.

Podrobnější informace a odpovědi na dotazy k běžným účtům a kartám vám rádi sdělíme na bezplatné infolince 800 888 009 nebo na našich pobočkách.

Do údajů o platbách v zahraničí nejsou zahrnuty on-line platby v e-shopech. Při přípravě srovnání jsme zohlednili meziroční příliv klientů, zvýšení jejich počtu proto nemá vliv na výsledné hodnoty. Všechna ve srovnání využitá agregovaná data o platbách a výběrech jsou anonymní a nelze z nich zpětně identifikovat výdaje konkrétních klientů.