Upozorňujeme klienty na aktuálně využívané nepoctivé praktiky k nimž patří podvody, které začínají telefonátem nebo SMS zprávou. Více informací o vishingu a smishingu najdete zde
Online platby provádějte jen ze zařízení, která znáte a víte, že jsou dobře zabezpečená. Neodkládejte aktualizace operačního systému, prohlížeče a bezpečnostních programů. Platby provádějte jen tehdy, pokud je váš přístroj připojen přes důvěryhodnou a bezpečnou síť (ne veřejné wi-fi).
Na svůj přístroj instalujte pouze programy a aplikace z oficiálních zdrojů (v případě mobilů např. Google Play, App Store). Vyhněte se software staženému z veřejných úložišť.
Nikdy nikomu nesdělujte své přístupové údaje ani hesla. Přihlašovací údaje do online bankovnictví zadávejte pouze v oficiální aplikaci své banky. Pokud je přihlašovací formulář umístěn na jiném webu, jedná se o podvod.
PIN, CVC2 kód a hesla ke své kartě nikdy nesdělujte třetí osobě - ústně, telefonicky, SMS, e-mailem. Nevkládejte údaje své karty do pochybných platebních bran (zejména těch, které nepoužívají ochranu 3D Secure). Dejte pozor na online tržištích: kupující nemá důvod po vás žádat číslo karty, musí mu stačit číslo vašeho účtu.
Dvoufaktorové ověření internetových plateb vám umožňuje kontrolu, zda skutečně převádíte peníze na správný účet a ve správné výši. Před potvrzením si proto informaci o platbě pečlivě zkontrolujte a pokud údaje nesouhlasí, platbu odmítněte.
Svůj PIN nikomu nesdělujte ani si ho nikam nepište. A pokud si PIN přece jen chcete poznamenat, rozhodně ho nepište na kartu a neukládejte v její blízkosti (třeba v peněžence).
Vaše heslo do internetového bankovnictví má být neodhadnutelné. Zapomeňte na jména rodinných příslušníků, současné i dřívější adresy apod. Dobré heslo má být kombinace velkých a malých písmen, čísel a speciálních znaků (např. %, ?, !). Nepoužívejte stejné heslo pro více služeb.
Při nákupu v neznámých e-shopech si nejprve vyhledejte reference jiných kupujících (např. na Heureka.cz či Zbozi.cz). Zkontrolujte si, zda web obsahuje obchodní podmínky, které má povinnost uvádět. Pokud podmínky chybí, v e-shopu nenakupujte.
Přijde-li vám potvrzovací zpráva o vstupu do IB (resp. o aktivaci IB na jiném zařízení), žádost o schválení platby nebo informace o provedené platbě, o které nic nevíte, ihned volejte infolinku 583 037 088. Svůj souhlas s platbou udělujte až po důkladné kontrole. Kontrolujte pohyby na svém účtu a podezřelé transakce ihned hlaste bance.
Každý může udělat chybu. Pokud jste zadali přihlašovací údaje svého bankovnictví nebo čísla z platební karty do nedůvěryhodného webu, ihned volejte infolinku 583 037 088. Včasnou blokací platebního prostředku můžeme vaše úspory zachránit.
Podvodná zpráva se vás snaží přesvědčit o hrozícím nebezpečí nebo naopak velké příležitosti. Téměř vždy zdůrazňuje, že máte málo času. Útočník chce, abyste jednali bez přemýšlení, ve strachu o své peníze nebo naopak s vidinou rychlého zisku.
Podvodnou zprávu můžete dostat
Měli byste vědět
Jak reagovat
Podvodný telefonát se vás snaží vystrašit a donutit k bezmyšlenkovitému jednání. Útočník vás varuje před smyšlenou hrozbou, protože chce, abyste udělali to, co vám řekne.
Volající se může představit jako
Měli byste vědět
Jak reagovat
Především na inzertních serverech se můžete setkat se situací, kdy se vám ozve zájemce o nabízené zboží. Sdělí, že přepravu zajistí sám, na vás je pouze úhrada poplatku kurýrní službě. Na zaslaném odkazu ale číhá falešná platební brána, která předá vaše údaje útočníkovi
Jak podvod probíhá
Měli byste vědět
Jak reagovat
Na internetu můžete narazit na reklamní bannery slibující skvělé slevy či výjimečné příležitosti ke zhodnocení úspor, případně oznamující výhru v soutěži, o které jste dosud neslyšeli. Cílem je dostat vás na web, kde na návštěvníky číhá malware nebo dobře připravený pokus o získání přístupových či platebních údajů
Jak podvod probíhá
Měli byste vědět
Jak reagovat