Kontrast pohledu podnikatelů a spotřebitelů

27. 5. 2022

Sice už končí květen, ale stále se ještě teprve kompletují podrobné výsledky české ekonomiky za první čtvrtletí. Z průmyslu a některých dalších odvětví sice máme k dispozici zatím březnová čísla, která mimochodem nevyznívají nijak zvlášť zle, nicméně o tom, čím prochází naše hospodářství v posledních dvou měsících, můžeme zatím jen spekulovat. Nápomocné nám mohou být v tomto směru průzkumy důvěry, které statistický úřad každý měsíc prezentuje a které nám napovídají o tom, jak se firmám daří z pohledu výroby, zakázek, zaměstnanosti a zejména pak, co tyto firmy očekávají od dalších měsíců. Ani tyto průzkumy přitom nevypadají navzdory rekordnímu zdražování v podstatě čehokoliv vůbec nepříznivě.

Podle květnového průzkumu, který byl zveřejněn v úterý, se celková důvěra podnikatelského sektoru v posledním měsíci dokonce zvýšila. Zlepšení je patrné především v průmyslu a v obchodě, na vysoké úrovni stagnuje ve službách a klesá pouze ve stavebnictví, které stále čelí nejenom rostoucím cenám materiálu, ale po odchodu části ukrajinských dělníků i stále většímu nedostatku kvalifikovaných a pomocných pracovníků. Na nedostatek zakázek si nicméně ani ve stavebnictví, ani v průmyslu podniky zatím nestěžují. V prvním případě jich mají zásobu na dalších devět měsíců, ve druhém na zhruba osm. Co mají všechna sledovaná odvětví společné, jsou však vysoká inflační očekávání – tedy přesvědčení, že ceny jejich výrobků a služeb dál v důsledku zvyšujících se nákladů ještě porostou.

Celkově ukazatele důvěry nenaznačují výraznější útlum ekonomiky a už vůbec ne recesi, byť ji samozřejmě nelze krátkodobě zcela vyloučit. Zvlášť když vezeme v úvahu situaci v automobilovém průmyslu nebo reálný propad kupní síly domácností v důsledku vysoké inflace. Napovídá tomu i vývoj spotřebitelské důvěry, která je téměř na historickém minimu. Naposledy byly domácnosti takto negativně naladěny před deseti lety, kdy pomalu a jistě začínala vleklá recese české ekonomiky. Aktuální negativní sentiment spotřebitelů přitom přiživuje právě obava z recese i zhoršení vlastní finanční situace. Přetrvává rovněž strach z inflace, zatímco o práci se až tolik lidí tentokrát neobává.

I květnový průzkum odkrývá kontrast ve vnímání aktuální situace i blízké budoucnosti mezi podnikatelskou sférou a domácnostmi. Potvrzuje, že ekonomika zůstává odolná a je možná v lepším stavu, než si jako spotřebitelé – vnímající situaci skrze vlastní peněženky – možná myslíme. V každém případě inflační vlna, která se podepisuje na reálné kupní síle domácností i ve finančních výsledcích firem, zatím ještě nekulminovala. Proto je předčasné zpochybňovat obavy spotřebitelů nebo dokonce vytvářet velká očekávání u firem. Nový normál, do kterého česká ekonomika po pandemii vplula, zatím nabízí více rizik a nejistot než ten starý, který před dvěma lety skončil. Potvrdí to nejspíš i tvrdá data za duben, která budou k dispozici už za necelé dva týdny, nad nimiž bude mimochodem rozhodovat bankovní rada o zvýšení úrokových sazeb na svém červnovém zasedání.


Veškeré informace, názory a prognózy obsažené v tomto textu jsou pouze informativního charakteru, nepředstavují žádnou nabídku na jakoukoliv transakci nebo závazek k realizaci jakékoliv transakce a v žádném případě nejde o investiční poradenství. Obsah sdělení je vytvářen dle nejlepšího vědomí a s řádnou odbornou péčí, Banka CREDITAS a.s. však nezaručuje správnost, úplnost a přesnost jeho obsahu. Banka CREDITAS a.s. nenese žádnou odpovědnost za případné škody vzniklé jakýmkoliv třetím osobám v důsledku využití informací uvedených v tomto sdělení.