Jak chránit mobil před nákazou a co dělat v případě problému

23. 2. 2024

Malware a další útočné kódy mohou ve vašem mobilu napáchat značné škody, včetně získání přístupu do online bankovnictví. Jak správně postupovat při ochraně telefonu a co dělat při zjištění nákazy?

Na straně banky pečlivě sledujeme, jaké operace vaše mobilní bankovnictví provádí. Pokud zjistíme, že bylo infikováno virem nebo jiným škodlivým kódem, preventivně je zablokujeme. V takové situaci již k nápravě nepostačuje ani změna přístupových údajů do bankovnictví, ani jeho nová instalace. Virus je již pevně usídlen v mobilu a bez pečlivého odstranění brzy zaútočí znovu. Jak tedy postupovat?

  1. Jako první krok k nápravě zkuste nainstalovat a spustit antivirus (ESET, Avast, AVG, Norton aj., doporučujeme zvolit produkt, který již je delší dobu na trhu a má pozitivní reference). Pokud budete mít štěstí, může váš problém vyřešit. Pravděpodobnější ale je, že se virus  již pevně usadil v systému mobilu a buď antivirus ani nepovolí nainstalovat, nebo pronikne tak hluboko, že jej antivirová aplikace nedokáže najít a odstranit.

  2. Pokud virus nelze z mobilu standardním způsobem odstranit, je třeba k likvidaci nákazy navrátit telefon do továrního nastavení. Před tímto krokem zvažte, jak cenná jsou pro vás data uložená v mobilu. Pokud jsou důležitá, zkuste je zálohovat. Využít můžete cloudové úložiště nebo přenosný disk, vždy se ale musí jednat o  řešení, které při ukládání zkontroluje, zda soubory nejsou zavirované.

  3. Je ale možné, že váš mobil napadl virus, který dokáže přežít i návrat do továrního nastavení. Je proto vhodné hned po obnovení nainstalovat do telefonu antivirus a až poté začít s instalací oblíbených aplikací. Buďte přitom připraveni na možnost, že se nákaza skrývá právě v jedné z aplikací.

  4. Doporučujeme změnit přístupové údaje ke všem aplikacím a online službám, které jste z telefonu využívali, malware mohl všechny používané údaje zjistit a odeslat útočníkům k dalšímu využití. Jistě by vás mrzela i ztráta e-mailového účtu či přístupu k dalším službám.

  5. Až na závěr, pokud antivirus nehlásí žádné problémy a mobil funguje bez komplikací, nainstalujte internetové bankovnictví.

Pokud v průběhu výše uvedených kroků dojde k problému, kterému nerozumíte nebo nedokážete řešit, využijte služby odborníka, např. servisu.

Prevence
Chcete-li se nákaze nejen malwarem vyhnout, dodržujte základní bezpečnostní pravidla:

  • Neodkládejte aktualizace systému mobilního telefonu.

  • Používejte na mobilu antivirus.

  • Instalujte výhradně aplikace z oficiálního storu – Google Play, App Store.

  • Neinstalujte zbytečné aplikace, vyhněte se instalacím neznámých aplikací „jen na zkoušku“.

  • Pokud máte na výběr z více možností, zvolte raději aplikaci známého výrobce. Před instalací vybrané aplikace si přečtěte recenze, zejména ty negativní – mohou obsahovat varování před nákazou.

  • Při instalaci sledujte požadavky na oprávnění a neudělujte aplikacím přístup k obsahu, který nepotřebují.

  • Pokud nerozumíte požadavku, který od vás chce aplikace schválit, neudělujte souhlas.

  • Používejte biometrii namísto potvrzovacích SMS (zejména v případě, kdy SMS budou chodit na stejný mobil, v jakém bude aplikace).

  • V případě nestandardního chování internetového bankovnictví (bankovnictví se spustilo bez vaší aktivity, ve výpisu pohybů na účtu vidíte transakce, které jste neprováděli apod.) odpojte telefon od všech přístupů k datům a kontaktujte nás na speciální infolince +420 583 037 088. Operátoři mohou ihned zkontrolovat situaci na vašem účtu a případně zamezit vzniku dalších škod.

Další informace a odpovědi na dotazy k mobilnímu bankovnictví CREDITAS Banking Mobile vám rádi sdělíme na bezplatné infolince 800 888 009 nebo na našich pobočkách. Máte-li podezření, že došlo k útoku na vaše online bankovnictví, volejte speciální bezpečnostní linku +420 583 037 088.

Další novinky