Další razantní propad tržeb obchodníků

16. 1. 2023

Ještě měsíc si budeme muset počkat na čísla z maloobchodu, abychom je mohli konfrontovat s optimistickými předvánočními zprávami o nákupních centrech plných dychtivých zákazníků. Zatím máme v rukou pouze výsledky za listopad, které ovšem o žádném návratu nákupní horečky nic nevypovídají. Právě naopak. Potvrzují dřívější trend omezování nákupů, který je patrný už více než rok.

Ačkoliv lidé nechávají v obchodech více peněz než loni, odnášejí si z nich ovšem stále méně zboží. Reálné tržby obchodníků proto dál klesají s tím, jak inflace snižuje kupní sílu obyvatel. Listopadový propad dosahující v meziročním srovnání téměř devíti procent už nebyl s ohledem na předchozí výsledky vlastně ani překvapivý. S rekordním poklesem reálných příjmů jde ruku v ruce i změna chování spotřebitelů, o které jsem na tomto místě psal už dříve. O co více zaplatíme na zálohách za energie, nájem či za hypotéku, o to méně zbývá na to ostatní, zvlášť pokud nejsou k dispozici dostatečné bezpečnostní rezervy.

Listopadové statistiky přitom naznačují, že spotřebitelé omezují nákupy téměř všech typů zboží, včetně potravin. Největší propad přitom zažívají prodejny oblečení a obuvi, které podle posledních výsledků měly sice tržby obdobné jako v roce 2019, avšak ve skutečnosti prodaly o pětinu zboží méně. Třetinový výpadek pak zaznamenal stánkový prodej, který se z covidové pandemie ještě ani nevzpamatoval, více než 19% pokles hlásily potravinové speciálky. Méně se prodává zboží pro volný čas a sport, slabší jsou i prodeje pohonných hmot. Jediný, kdo ve srovnání s posledním předcovidovým rokem prodal více, byly obchody s IT technikou a kosmetikou.

Inflace se stala brzdou nakupování, a tím i celé ekonomiky. Nevede ovšem pouze k méně naplněným nákupním košíkům, ale i ke změně spotřeby jako takové. Z různých průzkumů vyplývá, jak v této situaci lidé volí levnější alternativy, privátní značky, odklánějí se od dražších trendových speciálek nebo nákupy raději vůbec odloží do přívětivější budoucnosti. A to se samozřejmě projeví i na podobě obchodů. Čím delší období nadměrné inflace bude, k tím zásadnější proměně dojde. Ubude menších prodejen na venkově, avšak prořídnou i nákupní příležitosti ve městech.

Inflace se tak nepodílí pouze na přerozdělování bohatství ve společnosti od dlužníků k věřitelům, jak obvykle prezentují učebnice, ale mění i strukturu obchodu a dalších služeb, které se v jejím důsledku nyní ocitají stále více v nemilosti. Další inflační rok proto může mít mnohem závažnější důsledky pro sektor služeb, než měly předchozí dva covidové.


Veškeré informace, názory a prognózy obsažené v tomto textu jsou pouze informativního charakteru, nepředstavují žádnou nabídku na jakoukoliv transakci nebo závazek k realizaci jakékoliv transakce a v žádném případě nejde o investiční poradenství. Obsah sdělení je vytvářen dle nejlepšího vědomí a s řádnou odbornou péčí, Banka CREDITAS a.s. však nezaručuje správnost, úplnost a přesnost jeho obsahu. Banka CREDITAS a.s. nenese žádnou odpovědnost za případné škody vzniklé jakýmkoliv třetím osobám v důsledku využití informací uvedených v tomto sdělení.

Další novinky

Ani krok stranou

Ani krok stranou

Provoz banky na konci roku 2024

Provoz banky na konci roku 2024

Vývoj NAV Max Variant CZ ve 48. týdnu

Vývoj NAV Max Variant CZ ve 48. týdnu