Nákupy z Číny, USA či Indie: správný postup a jak na clo

25. 4. 2021

Češi nakupují na e-shopech stále víc, a to nejen na českých či evropských, ale i na těch mimo Evropskou unii. Na jedné straně láká mnohdy větší výběr a nízká cena, na druhé straně čeká zákazníka několik zásadních rozdílů: clo a DPH, kurz exotické měny, jednání s poštou. Když si s nimi ovšem kupující poradí, může velmi dobře nakoupit.

Pozor na cenu, kterou člověk vidí například na čínském e-shopu. Často to totiž není cena konečná. Pokud je zboží za víc než 150 eur, odvádí se clo a následně i DPH. A to nejen z ceny zboží, ale i ze cla a obvykle i z dopravy. V praxi tak třeba lyžařská bunda vyjde zhruba o třetinu dráž, hračky více než o čtvrtinu. Další věc je platba. Je určitě lepší použít virtuální kartu, která je určená na internetové platby a je oddělená od karty k hlavnímu účtu. Svou roli hraje také kurz, protože třeba při platbě ekvivalentu 10 tisíc korun v čínské měně se rozdíl mezi českými bankami může dostat i na několik stovek.

Základní rady pro nákupy na e-shopech mimo EU

1. Nakupujte na důvěryhodných obchodech a od důvěryhodných prodejců

Pročtěte reference a hodnocení od reálných uživatelů a podívejte se, zda je jich dost. Klidně se spojte s e-shopem napřímo přes chat nebo mail, kvalita přímé komunikace hodně pomůže se zorientovat.

2. Dejte přednost e-shopům, kde je možné platit bezpečně

Mnohé zahraniční e-shopy nepodporují Mastercard ID Check zabezpečení (dříve 3D Secure), které představuje maximální ochranu před zneužitím citlivých údajů, jakými jsou třeba čísla karet. Pokud se přesto rozhodnete nakupovat a platit kartou v e-shopu, který Mastercard ID Check nepodporuje, doporučujeme po nákupu průběžně sledovat pohyby na účtu a v případě jakékoli podezřelé transakce okamžitě kontaktovat banku se žádostí o zablokování karty.

3. Pročtěte si obchodní podmínky

Zatímco v EU jsou podmínky pro vracení zboží sjednocené, mimo EU tomu tak není. Pročtěte si tedy pravidla reklamací, oprav či práva na vrácení zboží do určitého data – ne vždy a u všech druhů zboží je to totiž možné.

4. Srovnejte si konečnou cenu

Roli tu hraje DPH, clo a doprava. Dříve existoval limit 22 eur, kdy se žádné clo ani DPH neplatilo, ten byl ale v roce 2021 zrušen. Nyní při nákupu zboží v ceně do 150 eur zaplatíte jen DPH, nad 150 eur už clo i DPH. Je pak jen na vás, jaký rozdíl oproti ceně na českém či evropském e-shopu ještě budete považovat za výhodnou kompenzaci delší doby dodání a složitějšího postupu. Podrobnější informace o výši cla pro konkrétní zboží a o postupu při podávání celního prohlášení zjistíte na stránkách celní správy.

5. Ověřte si, jaký dává vaše banka měnový kurz a jaké jsou s platbou spojeny poplatky

Např. u amerického dolaru nejsou rozdíly až tak velké (cca 2 %), ale u čínského juanu či indické rupie už je rozdíl značný – více než 4 %. U PayPal zase někteří obchodníci přenášejí poplatek za platbu na zákazníka. Určitě se vyplatí podívat se, jaký kurz má vaše banka. Banka CREDITAS má jedny z nejlepších kurzů na trhu.

6. Pokud máte, použijte virtuální kartu (přímo určená pro nákupy online)

Virtuální kartu má Banka CREDITAS k účtu zdarma. Je to bezpečný a pohodlný nástroj, oddělený od hlavní karty k účtu. Zřídit si ji můžete v internetovém bankovnictví během pár minut.

7. Počítejte s tím, že budete muset na poštu

U standardního zaslání se s vámi pošta spojí, abyste podepsali, že za vás může vyřídit celní řízení. Naštěstí se toto dá podepsat jen jednou a propříště už věci pošta vyřídí rovnou a vy jen zboží zaplatíte při převzetí.

Další novinky