Desatero pravidel, jak zabránit zneužití karty v bankomatu a na internetu
19. 4. 2021
Platební kartu má prakticky každý, často i děti. Víte ale, jak ji bezpečně používat? Pojďte si s námi projít základní pravidla, díky kterým bude s kartou všechno v pořádku.
1. Karta se nepůjčuje! Mějte kartu v držení a nastavte si rozumné limity
Uchovávejte kartu na bezpečném místě a občas zkontrolujte, že ji skutečně máte. Nepůjčujte kartu jiné osobě, karta je jen vaše, proto je vaše jméno uvedeno na kartě.
Pokud má kartu k účtu používat někdo jiný, může si snadno zřídit vlastní kartu, ať už fyzickou, anebo virtuální. Virtuální kartu si v CREDITAS zřídíte za pár minut online a je zdarma.
Nastavte si na kartě limity, které odpovídají vašim potřebám, je zbytečné mít nastaveny maximální limity.
Tip
Limity si můžete spravovat velice jednoduše v Internetovém nebo mobilním bankovnictví, stačí si tedy limit upravit před použitím karty, změna limitu je platná ihned.
2. PIN je jen váš!
Nikdy nikomu nesdělujete váš PIN ke kartě. Opravdu nikdy a nikomu, tedy ani dětem nebo dalším členům rodiny. PIN si také nepište na papírky v peněžence a už vůbec ne na samotnou kartu! Při zadávání PIN v bankomatu si také zakrývejte ruku, totéž při zadávání PIN v obchodě.
Před zneužitím ve fyzickém světě sice kartu chrání PIN a ve virtuálním pak bezpečnostní protokol 3D Secure (tedy dodatečné ověření platby kombinací ePINu a kódu z SMS nebo prostřednictvím aplikace). Ověření ale nemusí probíhat u drobných bezkontaktních plateb a u některých online transakcí (proto platí pravidlo 1 – kartu nepůjčujte ;-)).
Tip
Pokud PIN zapomenete, jednoduše si jej můžete znovu nastavit v Internetovém bankovnictví či mobilní aplikaci CREDITAS Banking Mobile, nový PIN je platný ihned. Pozor – PIN si u karty může nastavit vždy pouze její držitel, tj. osoba, které je karta vydána. To stejné platí i pro ePIN.
3. Banka po vás údaje z karty nikdy chtít nebude
Mnoho „phishingových“* podvodníků píše lidem e-maily či SMS, v nichž se vydává za jejich banku, anebo posílá zprávy z napadených či falešných účtů přátel na sociálních sítích. Útočníci žádají sdělení čísla karty, data její platnosti a CVV kódu, případně chtějí znát kód z SMS zprávy a další údaje. Takovým e-mailům či zprávám nevěřte. Banka od vás tyto údaje nikdy nebude chtít. Kontakty „přátel“ si ověřte přímo u nich jinou cestou, třeba telefonátem. Pokud máte jakékoliv pochybnosti, kontaktujte banku, třeba na bezplatné infolince 800 888 009. A pokud jste již někomu údaje z karty nebo kód z SMS sdělili? Zavolejte na nonstop linku CREDITAS +420 583 037 088, kde můžete kartu obratem zablokovat.
4. Pozor na bankomaty
Při používání bankomatu si vždy prohlédněte, zda na něm není něco divného, například přidané zařízení nebo kamerka. Někdy podvodníci používají i zařízení, které zachytí vydávané bankovky. Pokud bankomat kartu zadrží a nevydá, z bezpečnostních důvodů ji zablokujte.
Preferujte bezkontaktní bankomaty. Když kartu nevkládáte do bankomatu, nehrozí její zadržení či zkopírování, jde tedy o bezpečnější způsob výběru hotovosti.
5. Důvěřujte, ale prověřujte
Platby online jsou dobrý nástroj, ale i mezi e-shopy se najdou nepoctivci. Plaťte kartou jen tam, kde obchodníkovi důvěřujete. Při pochybnostech není vůbec od věci podívat se na internetu na jeho reference.
Preferujte obchodníky, kteří využívají pro platby kartou bezpečnostní protokol 3D Secure.
6. Mějte kartu i placenou sumu na očích
Když například platíte kartou v restauraci, nenechávejte ji odnést mimo váš dosah. Měli byste vždy vidět, co se s ní děje. Při potvrzování platby si také vždy zkontrolujte, zda souhlasí částka. Tady nemusí jít ani o podvod – není úplně výjimečné, že obsluha zadá špatně desetinnou čárku a z 1200,00 korun se může stát 12000 korun.
Při potvrzování platby v zahraničí kontrolujte také měnu, ve které bude provedena. Při platbě vám může terminál nabídnout službu Dynamic Currency Conversion, tj. převod částky do měny, ve které je vaše karta vedena. Doporučujeme tuto službu nevyužívat, protože převod zpravidla probíhá méně výhodným kurzem, než jaký nabízí vaše banka.
7. Nebojte se blokovat!
Když kartu ztratíte, ukradnou vám ji, nebo máte prostě jen pochybnost o tom, že jsou data v bezpečí, kartu zablokujte. Můžete to udělat ve svém internetovém či mobilním bankovnictví, případně kdykoliv zavolat na linku +420 583 037 088.
8. Nebojte se bezkontaktního světa
Skvělé služby jako Google Pay, Apple Pay nebo Garmin Pay pro mobily a chytré hodinky vám umožní dělat bezpečné bezkontaktní platby. Obchodník navíc vůbec nedostane data o vás jako kupujícím. Kartu si snadno spárujete s těmito službami ve svém chytrém zařízení. Takto si můžete spárovat i virtuální kartu. Návody najdete i na stránce Banky CREDITAS.
9. Virtuální karta je skvělý pomocník
Banka CREDITAS ji vydává k účtu zdarma. Oddělíte tak transakce s touto kartou od své hlavní karty, můžete si zde nastavit i odlišné limity plateb.
10. Kontrola je důležitá
Nezapomeňte si pravidelně projít své platby na výpisu z účtu. Díky tomu včas odhalíte jakýkoli problém a banka už ho s vámi ochotně vyřeší.
*Phishing (definice dle Wikipedie):
Phishing (někdy převáděno do češtiny jako rybaření) je podvodná technika používaná na Internetu k získávání citlivých údajů (hesla, čísla kreditních karet apod.) v elektronické komunikaci. K nalákání důvěřivé veřejnosti komunikace předstírá, že pochází z populárních sociálních sítí, aukčních webů, on-line platebních portálů, úřadů státní správy nebo od IT administrátorů. Principem phishingu je typicky rozesílání e-mailových zpráv nebo instant messaging, které často vyzývají adresáta k zadání osobních údajů na falešnou stránku, jejíž podoba je takřka identická s tou oficiální. Stránka může například napodobovat přihlašovací okno internetového bankovnictví nebo e-mailové schránky. Uživatel do něj zadá své přihlašovací jméno a heslo. Tím tyto údaje prozradí útočníkům, kteří je mohou zneužít (např. mu z účtu vykrást peníze nebo z jeho e-mailu rozesílat další podvodné e-maily). Obdobně může prozradit jiné citlivé (osobní) údaje, které pak útočníci mohou zneužít (např. vzít si půjčku na jméno oběti).