Adventního shonu a nakupování dárků využívají podvodníci, kteří se pokoušejí získat vaše úspory. Prosíme, věnujte nejen v předvánočním období zvýšenou pozornost správě svých financí a platbám v on-line prostředí. Seznamte se s nejčastějšími způsoby útoku a způsoby, jak se jim bránit.
Jak se vás útočníci pokusí okrást?
Budou se vydávat za policisty nebo pracovníky banky a budou vás přesvědčovat o hrozícím nebezpečí, kterému lze čelit zablokováním účtu nebo platební karty. Místo zablokování ale využijí získané přihlašovací údaje k odčerpání vašich úspor na své konto.
Reklamy na internetu a investiční poradci vás mohou lákat na skvělé investiční příležitosti, k jejichž získání postačí přístup do vašeho mobilního telefonu nebo internetového bankovnictví, případně bude nezbytné nainstalovat specializovaný software. Tím ale ve skutečnosti otevřete útočníkům dveře ke svým úsporám.
Evergreenem jsou podvody související se zásilkovými službami. Podvodník-kupující nabízí doručení zboží na své náklady, ale aby zásilka mohla být doručena, máte on-line uhradit částku v řádu desetikorun nebo vložením všech údajů ze své karty potvrdit údajné přijetí platby.
Buďte ve střehu
Škála podvodných scénářů je široká a vynalézavost podvodníků téměř bezmezná. Dovolujeme si vám proto připomenout několik základních doporučení.
Nesdělujte nikomu (ani našim bankéřům) své přihlašovací údaje do internetového bankovnictví. Tyto údaje zadávejte pouze v oficiální aplikaci své banky. Pokud je přihlašovací formulář umístěn na jiném webu, jedná se o podvod.
Buďte obezřetní při platbách platební kartou na internetu. Číslo platební karty nezadávejte do pochybných platebních bran nebo v situacích, které nedávají smysl, například pokud má někdo posílat peníze vám. Bezpečnostní prvky vaší karty (PIN, ePIN a CVC2 kód) nemá právo nikdo vyžadovat, ani naši bankéři.
Zkontrolujte si, za co a komu platíte. U platebních instrukcí vždy zkontrolujte výši částky, název obchodníka a účet příjemce. Pokud údaje nesouhlasí, odmítněte transakci dokončit. Pokud platíte u neznámého obchodníka, věnujte čas k jeho prověření. Pokud vás prostřednictvím sociálních sítí někdo z přátel oslovil se žádostí o finanční pomoc, ověřte si pravost požadavku jiným komunikačním kanálem (např. telefonicky).
Vždy kontrolujte, co potvrzujete. Pozorně čtěte text oznámení zaslaný v SMS nebo e-mailu a potvrzovací kódy nikomu nesdělujte ani nepředávejte. Buďte obezřetní u oznámení o přidání mobilního zařízení do internetového bankovnictví nebo digitální peněženky (Google Pay, Garmin Pay nebo Apple Pay), protože tímto krokem předáváte podvodníkovi kontrolu nad vašimi financemi. Nedávejte jiným osobám přístup ke svému zařízení, neinstalujte software, který umožňuje vzdálené připojení k vašemu mobilu nebo počítači.
Aktivujte oznámení o pohybech na účtu, nastavte vhodné limity své platební karty. Pokud dostanete informaci o transakci, kterou jste nezadávali, ihned nás kontaktujte na lince +420 583 037 088.
Prioritní linka +420 583 037 088 je v provozu 24 hodin denně. Nikdo není neomylný, nestyďte se přiznat chybu. Čím dříve nás kontaktujete, tím větší je šance, že vám útočníci nestihnou odčerpat příliš mnoho peněz. Linku obsluhují vyškolení operátoři, kteří vám mohou okamžitě pomoci, podle potřeby zablokují karty nebo dočasně omezí nakládání s vaším účtem.
Přečtěte si více informací o podvodech a jak se jim vyvarovat na našich webových stránkách v sekci Bezpečnost a ochrana dat.
Máte otázky k bezpečnosti svého účtu a platební karty? Zavolejte nám kdykoli na bezplatnou infolinku 800 888 009.