Jak děti a mládež spravují své úspory v době covidové? Zeptali jsme se v průzkumu

14. 4. 2021

Výrazně větší zájem o on-line nástroje pro obsluhu účtů, častější internetové platby, ale také menší útraty. Náš průzkum ukázal, jak doba koronavirových omezení ovlivnila nakládání s úsporami u nejmladší generace.

Omezený kontakt s vrstevníky, uzavřené školy, omezení prodeje v oblíbených nákupních centrech, nedostupná kina a další místa, kam se dříve chodili bavit. Rok života s covidem-19 a vládními opatřeními se výrazně projevil i na přístupu mladých lidí k penězům a úsporám.

Junioři si s on-line financemi rozumí

Účastníky našeho on-line průzkumu byli mladí ve věku od 6 do 17 let, kteří jsou uživateli běžného účtu Richee Junior. Za běžných okolností je pro děti a teenagery typický větší počet menších plateb kartou, především za dobroty a zábavu, jako je třeba kino nebo herní centrum. V současnosti ale mladí tráví většinu času doma, jejich zájem se proto přesunul k on-line platbám.

Vzrostl také zájem juniorů o internetové a mobilní bankovnictví. Zatímco vloni v září využívalo mobilní bankovnictví 30 % mladých klientů, na počátku letošního roku to již bylo o třetinu více. Využití internetového bankovnictví vzrostlo u mladých lidí za stejné období z 26 % na 34 %.

Náš průzkum také ukázal, že mladí lidé přecházejí do bezhotovostního finančního světa výrazně rychleji než dospělí. 85 % účastníků průzkumu ovládá svůj účet přes mobil nebo s ním má propojenou platební kartu. Děti a teenageři preferují bezhotovostní placení (62 % účastníků) před hotovostním (38 %). Kartou či mobilem platí v obchodech 44 % mladých, 18 % dává přednost on-line platbám.

Mladí začínají šetřit

Doba covidová má také výrazný dopad na šetření juniorů. Téměř polovina z nich (42 %) v průzkumu uvedla, že utrácejí méně než dříve, u jedné třetiny se nic nezměnilo, 13 % utrácí zhruba stejně, ale za jiné věci, a jen každý desátý utrácí víc. Nejčastěji si mladí kupují občerstvení (39 % u chlapců i dívek ve všech věkových skupinách), starší děti a dívky si často kupují oblečení (27 %), kluci zase rádi utrácejí za hry na mobil a konzole a doplňky k nim (10 %).

Zajímavý je také pohled na způsob příjmu peněz. 95 % juniorů vloni dostalo peníze jako dárek, obvykle od příbuzných. Pouze jedné pětině ale přišly peníze přímo na účet, ostatní je dostali v hotovosti. Opačná situace je u kapesného, které rodiče posílají především bezhotovostně na účet.

Naše produkty pro děti a mládež

Pro nejmladší generaci máme připraveny dva dětské produkty – běžný Richee účet Junior a Spoření Richee Junior. Běžný účet je určen mladým od 6 do 17 let, spoření lze uzavřít hned po narození dítěte. Do 15. narozenin musí dětem produkt založit jejich zákonný zástupce, později si jej mohou založit samy.

Účet i spoření lze snadno ovládat v mobilní aplikaci nebo internetovém bankovnictví CREDITAS Banking, rodiče mohou stejnou cestou efektivně kontrolovat hospodaření svých dětí a nastavovat limity výdajů.

Richee účet Junior je bez poplatků, a to včetně výběrů z bankomatů kdekoli na světě. Část zůstatku do 50 tisíc Kč se úročí 1,5 % ročně. K platební kartě lze zřídit služby Google Pay, Apple Pay a Garmin Pay. Spoření Richee Junior nabízí úrokovou sazbu 0,5 % p.a. pro vklad do 350 000 Kč a 0,2 % u částky nad uvedeným limitem.

Další novinky