Německo má za sebou předčasné parlamentní volby, ve kterých zvítězila unie CDU/CSU. Bylo to vítězství očekávané, nikoliv však drtivé. Vedoucí strana dosavadní vládní koalice – SPD – skončila s rekordně špatným výsledkem až na třetím místě, nicméně i tak se stane s největší pravděpodobností členem nové vlády. Druhá v pořadí, AFD, je podle očekávání vyloučena z jakéhokoliv vyjednávání a zbylé malé strany nejsou k vytvoření nové vládní koalice vůbec zapotřebí.

Vytvoření nové vlády bude tentokrát snazší, nikoliv však jednoduché. Už proto, že Německo dva roky za sebou prochází recesí a konsensuálních receptů na návrat prosperity se zatím poněkud nedostává. Nelze už spoléhat na blahodárný vliv nižších úrokových sazeb automaticky zajišťujících ekonomický růst a zatím ani na rozvázání dluhové brzdy, která by umožnila ekonomiku nastartovat prostřednictvím zvýšených rozpočtových výdajů na dluh. Hlavní úkoly, které bude muset nová vláda vyřešit, jsou minimálně tři. Prvním je zajištění prosperity, dále pak vyřešení problému drahých energií a třetím, nikoliv však v pořadí, je zajištění bezpečnosti obyvatel i země samotné.
Rychle obnovit růst německé ekonomiky lze opravdu v tuto chvíli jen dvěma způsoby. Tím prvním je rozpočtová expanze, která ovšem předpokládá zřeknutí se přísného pravidla dluhové brzdy, druhým pak vytvoření pozitivní atmosféry ve společnosti, která by změnila dosavadní konzervativní chování německých spotřebitelů, kteří nadprůměrně spoří a o to méně utrácejí. Tato cesta by pomohla k růstu služeb i průmyslu, který dál ztrácí konkurenceschopnost na zahraničním i domácím trhu. Trpí vysokými cenami energií a v důsledku bujícího byrokratického balastu i ztrátou inovačního nasazení. Úkolem nové vlády by proto mělo být obnovení lesku značky „Made in Germany“ a posílení přesvědčení firem, že navzdory nepříznivým podmínkám (vč. drahé pracovní síly) má smysl v Německu podnikat a investovat.
Německo si podle mého názoru nemůže dovolit pokračovat v dosavadním trendu deindustrializace, protože průmysl nemá de facto zatím čím adekvátně nahradit. Je to vidět na výkonu celé země i jednotlivých odvětví, stejně jako na vývoji zaměstnanosti, kterou zachraňuje bující veřejný sektor, pro nějž už pracuje více než čtvrtina zaměstnanců. Německý ustupující průmysl přitom zřejmě čeká další rána v pořadí, a sice americká cla. Pokud se management EU nedokáže s touto hrozbou včas vyrovnat, respektive ji jednáním zažehnat, může recese německé ekonomiky pokračovat i letos – i bez ohledu na vzletný Kompas konkurenceschopnosti EU prezentovaný v lednu nebo tzv. Clean Deal zveřejněný tento týden. Velká hesla, dotace či další nové instituce totiž samy o sobě hospodářský úspěch nezaručí. Každopádně už brzy bude v případě Německa zřejmé, zda si zvolí cestu zásadních reforem vedoucích k obnovení hospodářské síly, nebo se spíš spolehne na státní výdaje a evropské dotace financované na dluh.
Veškeré informace, názory a prognózy obsažené v tomto textu jsou pouze informativního charakteru, nepředstavují žádnou nabídku na jakoukoliv transakci nebo závazek k realizaci jakékoliv transakce a v žádném případě nejde o investiční poradenství. Obsah sdělení je vytvářen dle nejlepšího vědomí a s řádnou odbornou péčí, Banka CREDITAS a.s. však nezaručuje správnost, úplnost a přesnost jeho obsahu. Banka CREDITAS a.s. nenese žádnou odpovědnost za případné škody vzniklé jakýmkoliv třetím osobám v důsledku využití informací uvedených v tomto sdělení.